Tips & Tricks

Gezondheid in onderhoud

Smoothietime!!!!

Door middel van het drinken van een smoothie krijg je erg gemakkelijk gevarieerde voedingsstoffen binnen. Zo is het makkelijk om je dagelijkse portie micronutrienten binnen te krijgen. Wat dit zijn leg ik verder in dit artikel uit.
Smoothies

Door middel van het drinken van een smoothie krijg je erg gemakkelijk gevarieerde voedingsstoffen binnen. Zo is het makkelijk om je dagelijkse portie micronutrienten binnen te krijgen. Wat dit zijn leg ik verder in dit artikel uit.

Als je bepaalde groentes en fruit bijvoorbeeld niet lekker vind maar wel weet dat ze heel gezond zijn kan je ze gecombineerd met andere soorten die jou wel aanspreken combineren. Zo krijg je toch hetgeen binnen wat je niet zo smaakvol vindt en varieer je steeds meer in jouw voedingsstofinname.

Heb je nou vaak het idee dat je tijd tekort komt en daardoor maar snel even naar een boterham grijpt, of een voorverpakt ander iets dan is een smoothie een prachtige uitkomst. Je gooit namelijk wat ingrediënten bij elkaar en mixen maar..

Smoothies zijn een geweldige aanvulling op het voedsel wat jij dagelijks kauwt. Denk niet dat je alleen op smoothies kunt leven want daar gaat jouw maag niet mee akkoord. Je moet namelijk ook gedurende de dag wel wat te kauwen hebben. Dit heeft met enzymen en vezels te maken.

Hoe zit het nou met al die gezondheidsvoordelen en de fabeltjes en feitjes over smoothies. Ik ben altijd zo duidelijk mogelijk en eerlijk. Vandaar direct bij deze een opsomming over de feitjes.

– Probeer je smoothie altijd zo dik mogelijk te laten, zo herkent jouw lichaam het beste de voedingsstoffen en vezels. Zo raak je dus ook meer gevuld.

– Zorg er voor dat jouw smoothie uit een combinatie van fruit en groente bestaat, met alleen fruit krijg je al snel teveel suiker binnen en dat komt je bloedsuikerspiegel niet ten goede.

– Zie een smoothie als een aanvulling en varieer daar dagelijks in. Belangrijk is het ook nog om vast voedsel te nuttigen.

– Gebruik geen voedingsmiddelen die je normaal gesproken niet rauw zou eten zoals broccoli of bloemkool. Kook deze gewoon en eet het als vast, voedsel.

– Hetgeen wat zeer geschikt is voor smoothies is: Blauwe bessen, Frambozen, Banaan, Appel, Sinaasappel, Grapefruit, kiwi, granaatappel, venkel, wortel, spinazie, boerenkool, rauwe cacaopoeder, avocado, rauwe noten zoals: amandelen, cashewnoten walnoten, gevarieerde zaden zoals hennepzaad, lijnzaad en chiazaad.

– De spijsvertering in de mond begint, met name van koolhydraten. Het is uitermate belangrijk om elke hap minimaal 20, liefst 30 keer te kauwen. Een smoothie drinken verstoort dus direct de spijsvertering, daarom zou ik altijd zorgen dat een smoothie met een lepel gegeten moet worden (zo dik) en altijd ingrediënten bevat die niet vermalen zijn, anders lukt het de meeste mensen niet op elke hap minimaal 20 keer te kauwen. Smoothiebowls zijn dan ook eigenlijk veel leuker en beter te consumeren als je kijkt naar de voedingsstofopname Smoothie bowls zijn ook nog leuker. focus op groenten en max 1 stuk fruit. Vooral ook veel bladgroenten; witlof, andijvie, winterpostelein, blad van koolrabi, veldsla, etc. En geraspte harde groenten om op de kauwen. VEZELS!!! 🙂

Like & Share

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp